Sunday, August 29, 2010

INTERVJU - Annika Ivarsson

Annika Ivarsson

Vad handlar din film Världens sämsta hästtjej om?
Filmen handlar om mig själv och min mamma och vårt förhållande till hästar. Hur det var för mig att älska hästar, ha en hel flock med hästar hos mormor och morfar men sen ändå inte kunna rida. Man kan se det som en skröna över hur tragikomiskt livet är.

Varför gjorde du den?

Från början gjorde jag Världens sämsta hästtjej för att jag ville göra en film om hästtjejer, jag tycker det finns för lite filmer om dem överlag. Jag gjorde en film där jag gjorde animerade intervjuer med olika hästtjejer, en av dem var min mamma, och så hade jag med min egen historia som en ramberättlese, men jag blev inte nöjd med filmen av flera skäl. Dels blev den ganska ointressant eftersom den försökte vara allmängiltig och dels så tyckte jag att animationerna blev rätt fula. Efter ungefär ett halvår kände jag att jag ville göra om filmen, men istället för att göra en film om hästtjejer i allmänhet så ville jag göra den personlig och handla om mitt sätt att vara hästtjej och om hur min mamma önskade sig en häst men fick en hel ridskola till slut. 
Vilka vill du ska se din film?
Jag vill gärna att alla ska se den. Men antagligen har de som kan känna igen sig på ett eller annat vis mest utbyte av den.

Text: Emilie Roslund

BLOCK 8
Tid: 10:00 - 12:00
Dag: Lördag 4 september
Tal: Svenska
Text: Engelska
 

No comments:

Post a Comment