Sunday, August 29, 2010

INTERVJU - Hanna Dahlström

Ur filmen: Nya gröna vågen?
Varför ville du göra en film om miljöfrågor?
För ett år sedan förvandlades det stadsbarn som endast varit i kontakt med hallonbuskar och körsbärsträd i trädgården till en naiv smyghippie som drömmer om en fin kåk på landet med stort grönsaksland. Där jag skulle kunna odla min egen mat som inte transporterats över halva jordklotet och som dessutom inte besprutats till döds.  Denna påtagliga mainstreamfälla gav oss inspirationen att visa ett alternativt sätt att leva. Att ta kontrollen över sin egen mat genom att odla den själv, både i stadsmiljö och på landsbygden. Vi ville visa upp människor som inte tillhör den del av dagens samhälle där en knappt reflekterar över vart den mat vi äter kommer ifrån.


Vad vill du väcka i åskåderns tankar?
Jag vill öppna allmänhetens ögon och få människor att se vad som finns att göra för att hitta en ekologiskt hållbar livsstil. Att börja ifrågasätta strukturer som finns i dagens samhälle som gör att det är svårt att vara miljövänlig. Jag får ibland känslan av att konsumtionen är den nya religionen i vårt annars så sekulariserade samhälle; vi ska shoppa oss lyckliga, konsumera oss ur ekonomiska kriser och i många fall identifiera oss själva med allt det materiella vi äger. Min dröm är att få folk att ifrågasätta hela kapitalismen och dagens konsumtionssamhälle. Vilket i mina ögon är roten till det onda i klimatkrisen.

BLOCK 2
Plats: Saltö, Folkets Hus, Olof Palmes Plats
Tid: 10:00 - 12:00
Dag: Lördag 4 september
Tal: Svenska
Text: -

No comments:

Post a Comment