Tuesday, September 7, 2010

Intervju med Malin Söderlund om dokumentären Näsan och Jag


Vad gjorde att du valde att arbeta med Näsan och Jag?
Jag blev presenterad projektet av den danska producenten Lise Saxtrup i juni 2005 och då fanns det en pilot och ett första manusutkast. Jag kände direkt att det här var ett ämne jag ville vara med och researcha fram mer om och få till en bra film, med en blandning av humor, satir, allvar och statistik. Jag träffade Ziska Szemes, regissören, och jag kände att vi klickade, hon har så mycket att berätta.

Vad hoppas ni att folk lär sig och tänker när de har sett filmen?
Att bli medveten om sin egen omvärld och sin egen situation. Om var och en person som ser filmen blir mer medveten om dagens samhälle har vi lyckats på s.k. gräsrotsnivå.

Några svårigheter att forska, få fram information om temat?
Nej, tvärtom, vi hade väldigt mycket material och flera intressanta experter där vi fick välja vad som till sist kom med i den slutliga filmen.

Varför är det viktigt att visa filmen?
Näsan och jag är en personlig kommentar till en fråga som regissören Ziska fått hela sitt liv, ’Var kommer du ifrån’, samt en film som vände sig till alla 'halvisar', dvs. de som inte kunde peka på ett land när man fick frågan 'Var kommer du från?', alla de som både var svarta och vita på en gång. Behovet av tydlighet kommer när man hela tiden känner sig ifrågasatt som varandes en person från Sverige, eller om man nu är en riktig andra-generations-invandrare eftersom man tydligtvis inte är vare sig missanpassad eller offer. Regissören ville göra en film som alla halvisar kunde känna igen sig i, och som kunde skriva alla dom på näsan, som anser att man ska vara 'renrasig', att det finns bara inte! Det är en utopi att vi aldrig blandat oss. Och att vem som är vad bestäms av lagar och regler som ändras hela tiden.

Berätta lite om din bakgrund som filmskapare och producent.
Sedan slutet av 90-talet har jag frilansat som produktionsledare / line producer med långfilmer och tv-serier som bl.a. Simon & Ekarna av Lisa Ohlin, Puss av Johan Kling, Himlens Hjärta av Simon Staho, Saltön av Lena Koppel mm. Under åren har jag blivit mer och mer intresserad av att även producera egna filmprojekt, filmer som jag vill vara med och utveckla tillsammans med regissör och manusförfattare. 2005 läste jag en europeisk producentutbildning och kom då i kontakt med flera intressanta filmare och filmprojekt, bl.a. Me & My Nose/KLASSEFILM (Dk). Jag startade KRAFTFILM 2007 för att både kunna producera film och fortsätta som frilansare på andras filmprojekt. 


Mansoor Mani Hosseini.

No comments:

Post a Comment