Thursday, September 2, 2010

Intervju - Clara Olausson


Besök hos läkare, psykolog och poliser. Ett och ett halvt år efter våldtäkten började processen. En dokumentär av och om Clara Olausson.

– Filmen handlar om mig och tiden efter att jag blivit våldtagen och gjorde en polisanmälan och den så kallade processen som började efteråt, säger Clara Olausson.  Det var först efter ett och ett halvt år efter det att våldtäkten hände som Clara Olausson beslutade sig för att gå till polisen och göra en anmälan. Då hade hon flyttat till Stockholm för att gå i dokumentärfilmsklassen på Birkagårdens folkhögskola.


Den film Clara Olausson skulle göra där skulle handla om något helt annat, men Clara Olausson tänkte att hon lika gärna kunde filma sin kontakt med myndigheterna när hon anmälde våldtäkten.  Då var tanken att filmen skulle vara någonting för henne själv, men istället blev hela klassen inblandad. Något som Clara Olausson tyckte var skönt.
– Varför ska bara jag gå igenom detta? Jag ville visa vilket helvete det faktiskt var, säger Clara Olausson.  Själva filmandet blev också ett sätt att lära känna den nya staden.
– Kameran var väldigt bra, för jag lärde känna folk på stan när jag filmade.
 
Filmen Processen spelades in under 2008, och även om Clara Olausson känner sig klar med själva våldtäkten så är det saker i efterspelet som fortfarande behöver bearbetas.
– Det var jobbigt att gå till polisen som skällde ut mig flera gånger. Jag litar inte på polisen nu heller så på ett sätt finns det saker kvar att bearbeta, men själva våldtäkten just är färdig, säger Sara Olausson.

No comments:

Post a Comment