Golshid Rohzan får hjälp av Linnea Forslund under workshopen. FOTO: Josefina Tänge |
Under workshopen fick deltagarna lära sig datorprogrammet, att lägga klippen i lager och styra hastigheten och pulsen i animationerna, men också att filma själva och sätta ihop loopar i olika kortare set. För de som vill och vågar kommer de att kunna köra sitt första VJ-set under den avslutande Bike In på Röda Sten på söndag.
Hur lång tid tar det att lära sig att VJ-a?
- Det beror på hur man ser det. man kan komma igång och köra ganska så fort. Det beror lite på hur modig man är också. Man lär sig mest av att vara ute och köra på riktigt, säger Linnea Forslund.
- För mig tog det ett och ett halvt år innan jag vågade gå in och köra. Det här gänget ska vara modiga och gå ut och köra redan imorgon.
Vad gör en VJ bra?
- Dels att ha bra material och dels att ha en känsla för musik och vad som passar. Känsla för lokalen och stämningar. Och hur man mixar ihop grejer på ett snyggt sätt. Man kan ha med sig material som är halvdant, men när man mixar det blir det hur grymt som helst. Det gäller att kunna se möjligheterna.
Det allra vanligaste att VJ-a till är dansmusik som house och techno, men det finns andra varianter också.
- Jag VJ-ade till Chopin på piano förra helgen. Det var roligt och nytt. Jag skulle vilja prova att VJ-a till swingjazz också, säger Linnea Forslund.
Golshid Rohzan har varit intresserad och fascinerad av VJ- ande länge.
- Det jag fascinerades av var det kollektiva, säger Golshid Rohzan. Hon gillar också att projektionerna och animationerna får vara abstrakta och att det inte måste finnas en berättelse
- Det som är häftigt med VJ är att man gör det tillsammans och att det är någonting som händer där och då. Att det inte är färdigt utan att det är en process, fortsätter Golshid Rohzan .
Läs vår intervju med Morrsken här.
Kom till Bike In på Röda Sten för att se workshopdeltagarnas VJ-set.
FOTO: Josefina Tänge |
No comments:
Post a Comment