Friday, September 3, 2010

Intervju med Morrsken


Berätta lite kort om din vj-karriär, hur började allt?

Det hela började med att jag besökte chipmusikklubben Microdisko våren 2005 och såg live visuals för första gången. Efter en uppväxt med visuella konstarter och danskultur omkring mig och en stor kärlek till de båda slog VJing mig som den ultimata kombinationen av de två världarna. Jag blev alldeles glad och dansade lyckligt till de projicerade looparna.Jag började nosa på VJing själv samma höst, men det dröjde till 2007 innan jag började komma ut och köra själv. Sen så har det rullat på och jag har bjussat på mina visuals runtom i landet på klubbar och festivaler som Norberg och Peace & Love.

Namnet Morrsken, vart kommer det ifrån?

Jag ville ha något som alluderade till projektorns eller skärmens ljus, vilket blev "sken", och jag ville kontrastera det med något. "Morr" är lite djuriskt och aggressivt. Jag ville ha något som inte redan fanns, så jag googlade en del innan det faktiskt blev Morrsken. Sedan tycker jag att det är lite lustigt att det låter nästan som "norrsken", för norrsken är vackert - himmelsk VJing. Dock kan det hända att folk blir förvirrade och tror att jag säger "norrsken".

Vad inspirerar dig?

Dans inspirerar mig, människor jag möter, saker jag ser, andra konstnärer också för den delen. Allt från andra VJs till modeskapare och filmmakare. Musik inspirerar mig också.

Vad kommer du att bjuda besökarna på för upplevelse i helgen?

Färgglatt, abstrakt och mycket.


Text: Emilie Roslund
 
 
Morrsken håller workshop i VJ-ing på lördag mellan 12-16
Föranmälan måste göras via Infotorget i Folkets Hus.
Begränsat antal platser. Först till kvarn!

No comments:

Post a Comment