Friday, September 3, 2010

Intervju med Ninja Thyberg

1: Hur kom du in på filmskapandets väg?

Jag började läsa Rörlig bild sista året på gymnasiet och blev helt såld. Tidigare har mina största intressen varit dans och foto och den rörliga bilden kändes som en perfekt kombination av dessa två.


2: Är detta din första film?

Jag har gjort små nybörjar-projekt på gymnasiet innan men Egalias Highschool var min första "riktiga" kortfilm med ordentlig utrustning och ett helt filmteam.

3: Vad gav dig idéen eller inspirationen till handlingen av filmen?

Jag tror faktiskt att det var redan när jag som 14-åring läste boken "Egalias döttrar". Ända sedan dess har jag funderat mycket på hur konstruerade den manliga och kvinnliga identiteten är och hur mycket som uppenbaras när man byter roller. Själva storyn är inspirerad av den amerikanska highschool movie-genren och i synnerhet filmen "American Pie".

4:Hur lång tid tog det att göra filmen?

Manuset påbörjades i oktober 2008, inspelningen skedde under fyra dagar i november 2008 och postproduktionen pågick lite utspritt under 6 månader. Första visningen skedde på min skola i till maj 2009.

5: Var du själv delaktig i alla processdelarna? casting, klipp, filmning, manus m.m?

Filmen kom till på min utbildning på Fridhems folkhögskola som ett samarbetsprojekt mellan filmlinjen och teaterlinjen. Skådespelarna från teaterlinjen lottades till olika roller och alltså hade jag ingen del i just castingen. Manuset skrev jag tillsammans med Iris Wenander, som också fotade filmen. Regi, klippning, ljudläggning, grafik samt rollen som producent har jag skött helt själv.

6:Vad tycker du om att fokuset i denna festival ligger i att framhäva kvinnliga filmskapare? bra, dåligt?..skall det behövas en festival för detta?

Asbra såklart med festivalen! Men synd att vi lever i ett patriarkat och synd att det därför behövs en feminsitisk kamp och en feminsitsik filmfestival!

No comments:

Post a Comment